2009-10-26

A szüret

Az olasz vendemmia szó nem azt jelenti, hogy a vér folyt nálunk a hétvégén, (az a vendetta) inkább a szőlőlé.: ) Na nem kell nagy dolgokra gondolni. (ma amúgy is szüretre voltam hivatalos, nem is akárhova, Tokajba a Zwack birtokra. A nagyok szüretéről most sajnos le kellett mondanom, helyette itthon eljátszottuk kicsiben)
3 éve, tavasszal ültettünk 5 tő szőlőt (kékoportó és cab. sauvignon) a terasz 2 oszlopához. A tőkék azóta befutották a terasztetőt, gyönyörűen keretezve azt. Idén pedig már termett kb. 10-12 kg szőlő is. Karnyújtásnyira.


Ekkora mennyiségből bort nem készítettünk, a szőlőt augusztus végétől ettük is folyamatosan, így a "szüretre" maradt kb. 5 kg. Gyorsan végeztünk vele. A gyerekeknek annyira ízlett a frissen kinyomkodott szőlőlé, hogy utánanéztem, hogyan lehetne ezt tartósítani. Három megoldást találtam.
Szőlőlé tartósítása

1. teljesen nyersen, átszűrve, szalicillel. (szalicilt nem tartok itthon, ez a lehetőség ugrott, meg amúgy sem ez tetszett a legjobban)
2. 10 percig forralva, majd száraz dunsztba téve. Az erjedést beindító gombákon kívül így értékes tápanyagokat is kiforralunk a léből.
3. Átszűrve, lefagyasztva
4. Vízfürdő felett, 80 fokon, 20 percig melegítve. Ez egy kíméletes tartósítási módszer, így készülnek a "csapos" gyümölcslevek is.

A szőlőt megmostam, leszemeztem, tésztaszűrőn préseltem át, majd többször átszűrtem. Lábosban, takarékon melegíteni kezdtem (a vízfürdőt elhagytam), ételhőmérővel ellenőriztem a hőmérsékletét. Fertőtlenített üvegekbe töltöttem, 2 napig dunsztoltam.




25 megjegyzés:

Ági, aki főz írta...

Kész, elájultam. Ez az első kép mindent visz. Kinyomtathatom a konyhám falára nagy méretben?

Dolce Vita írta...

kicsit könyves lett, nem?
ha tényleg szeretnéd, elküldöm nagyban

Erika írta...

Húúú!! Én is kérhetek majd képet ha elkészül a házunk?:)) Ismét egy jó ötlet, köszi! Könnyvel mizujs? Erika

Reni írta...

tényleg mint egy könyvborító :) Picifiú tündéri a szőlővel :)

Hajni írta...

Gyerekkoromban anyukám is tartósította a szőlőlét.A kettes verzió szerint.

nana írta...

az első kép, az gyönyörű!!

Dolce Vita írta...

Köszi, én is eltettem a kedvencek közé. Ha vki kéri nagyban írjon mailt
Notte!
mikor ittátok összekevertétek vagy hagytátok az üvegben a leülepedett részt?
remélem, nem romlik meg. Emlékszem dédimamám csinált málnalekvárt, nem szerettem, mert mindig murcis, csípős volt

á la carte kulinaria írta...

Az utolsó kép nagyon jó lett ! Nekem az tetszik a legjobban. Persze a többi is nagyon szép : )).

zsempi írta...

én a mustot beteszem a fagyasztóba. a szomszédék hűtőjébe, hehe, mert otthon már nincs hely.

Névtelen írta...

szerintem is a fagyasztas a legjobb, vitaminok meg minden mas marad. de erre biztos gondoltal te is, csak ugye hat sok helyet foglal.. :)
Agi

L.Krisztina írta...

Kicsi fiú hogy megnőtt :)))
Ételhőmérőt hol tudtál venni?
Engem múltkor simán hülyének néztek, és nem cipőboltban kérdeztem hanem a Kátaynál?

Dolce Vita írta...

Zsempi, Ági!

Igazatok van, olvastam is, de elfelejtettem beírni, pótolom!

Krisztina!

Ikea 2-3 ft körül van

L.Krisztina írta...

Oké köszönöm szépen, holnap úgy is pont oda megyek. Majd szét nézek, eddig még nem vettem észre.

Dolce Vita írta...

Krisztina!

1490 ft, Fantast a neve, belinkeltem a posztnál, de itt is itt van http://www.ikea.com/hu/hu/catalog/products/20103016

L.Krisztina írta...

Köszi még egyszer !:)))))
Most már tudom mit kell néznem.
Köszi a linket.

lekvároskukta írta...

Gyönyörűek a képek!!!!!!
Ennek a szőlőnek olyan csodás színe van.
Jobban vagy már?
Könyv mikor várható?

Dolce Vita írta...

Köszönöm, már semmit nem is érzek! szuperül letudtam az egészet, azt hiszem : )
psszt, holnap megy a nyomdába (a műtét kicsit eltolta a dolgot)

Hajni írta...

Dolce Vita!

Én úgy emlékszem nem kevertük össze,hagytuk leülepedni.
Arra viszont emlékszem,hogy nem romlott meg,mert nem volt rá ideje:)))

Anyósom az idén kitalált valami sajátos málnatartósító eljárást.Málnalekvár,de mégis majdnem olyan mintha friss málna lenne.Nagyon tuti!

Alexandra írta...

Gyönyörű fotók! Nekem az utolsó a kedvencem.
Notte, recept...?

Zsiri írta...

Gyönyörű fotók, a konyhám lila, nagyon szépen mutatna benne :)

Nálunk a szőlőt csakis egyféleképpen lehet tartósítani, ez pedig mindig Édesapám feladata, gondolom sejtitek hogyan :) Persze szedni meg darálni segítünk, és milyen jó sorban állni a préselésnél :))

lekvároskukta írta...

DV, ez tök jó akkor, hogy így túl vagy rajta! Sajnos sok felnőtt nagyon megszenvedi ezt a műtétet.

Kíváncsian várom :))))

Hajni írta...

Alexandra!
(szép a blogod:)) )
Nem tudom a receptet.

Alexandra írta...

Notte,
Köszönöm :) (pironkodom)
Annak a finom málna lekvárnak meg kell szerezni a receptjét, nagyon kiváncsi vagyok rá, biztos finom.

Dolce Vita,
Remélem, a Te könyved is felkerülhet végre a karácsonyi ajándéklistámra. Az sem gond, ha csak karácsony után jelenik meg a könyv, akkor a szülinapi listámon lesz rajta :))))

Dolce Vita írta...

Alexandra!

remélem, nov. 15.!

Névtelen írta...

Szuper a bokeh az utolsó fotón!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin