2007-08-05

Most jön a feketeleves, azaz risotto

Elhiszem, ez az étel a magyar ízlésnek nagyon furának tűnik. (bár én a vérpörkölttel sokkal inkább hadilábon állok). Először, amikor megláttuk egy padovai étteremben mi is néztünk nagyokat, de tudtuk, ki kell próbálni. A szomszéd asztalnál négy nagyon elegánsan öltözött hivatalnok ebédelt, kettejük ezt a fekete micsodát ette. Férjem izgatottan mondta, ő nem tudja hogy, mi az, de olyat kérjek neki. (én vagyok az állandó tolmácsa). Isteni finom volt, azóta mindenhol esszük, ha van. (sajnos ritkaság még Olaszországban is). Én elsőre azt mondanám, hogy venetói étel. Gondolom, azért mert mi ott ettük először. Ám minden szakácskönyvem szerint bizony toszkán ez a risotto. (Venetóinak is simán beillett volna, hiszen a velencei konyha híres halas ételeiről, a toszkán szerintem kevésbé). Az eredeti recept tintahallal készül, logikus honnan is lenne a tinta, amely szép feketére festi az ételt és az ember nyelvét. Az enyém most bébipolipos lett, a tinta pedig gyári tasakos, amelyet itthon pl a Culinarisban lehet kapni.

Hozzávalók 4 főre: 36 dkg risotto rizs, 50 dkg friss tintahal, bébipolip, 1 tasak tintahal tinta, 1 közepes fej hagyma, 2 gerezd fokhagyma, 2 dl száraz fehérbor, 1,5 liter hallé*, só, olivaolaj

1. Az apróra vágott hagymát, fokhagymát olajon megdinsztelem
2. Most jöhet a felvágott tintahal vagy polip, rögtön rá a bor. Lefedem őket és 15-20 percig párolom. (népi bölcsesség, ha egy parafadugót főzünk a halakkal, tuti megpuhulnak. Én inkább addig főzöm amíg ez megtörténik)
3. Rálöttyintem a tintát és a risotto rizst
4. Innen hagyományos risottó módra készül az étel: kb 20 perc alatt al dentére főzöm a rizst, úgy, hogy kanalanként adagolom hozzá az alaplevet, miközben folyamatosan kevergetem a masszát.

*Tengeri halalaplé, ahogy én készítem: kb 40 dkg friss garnélát megpucolok. A fejeket és a páncélt olajon fokhagymával megpirítom (ezekben van a legtöbb ízanyag), fehérborral felöntöm, Beletszek 1 paradicsomot, 1 liter vizet, sót, borsot petrezselymet adok hozzá. Lefedve fél óráig főzöm. (A rákhúst pár percre belelógatom az alaplébe (szűrővel pl). Majd kap egy olajos fokhagymás, petrezselmyes feltétet és kész is a hideg előétel). Az alaplevet leszűröm. Vigyázat a lére lesz szükségünk!!!! Ne ez menjen a mosogatóba. Ezt csak azért mondom, mert automatikusan ez történik, ha nem figyelünk oda! És kész is az alaplé.
Akinek nincs nagy kedve a tintához, készíthet pl a rákhusiból és alapléből egy kis kagyló hozzáadásával kevésbé extra risottót.

7 megjegyzés:

Névtelen írta...

Én is Venetora tippelek, de egyértelműen a risotto miatt, az a közös nevező. Az 50 classic-ban (ha egyáltalán van ilyen) is biztos sereghajtó lenne.
Érdekes, de a toszkán konyhában inkább a hús és a zöldségek vannak előtérben, ott a risotto már nem játszik.
A pasta nera-ban meg gondolom, bezárul a kör, ha riso, akkor miért ne legyen pasta is?? Szerintem, merthogy az is venetoi specialitás, de magyarázatot nem tudok rá:-))

Dolce Vita írta...

gondolom, ezért nem annyira jellemző a risotto, mert kevesebb helyen termelnek rizst Toscanában. A fő termőterület a Pó-síkság, de most olvastam, hogy Toscanában is termesztenek azért rizst.
A hús meg egyértelműen az erdők, mezők miatt. Hal gondolom azért nem jellmező, mert Toscanában nem a tengerparti városok voltak a történelem során a dominánsak

Névtelen írta...

én egy omisi kis boltban találkoztam fagyasztva, egységcsomagban tintával és tintahallal, direkt rizottóhoz. vettem három csomagot a hazautazás előtt. sajnos azóta elfogyott. másodszor viszont csirkealaplével készítettem mert a tintának és a halnak együtt,így is nagyon intenzív "tenger" íze volt, a csikealaplével, harmónikusabbnak éreztem az ízeket.később, nemsokkal utána egy antonio carluccio műsorban láttam, hogy ő is igy csinálta.:)

Névtelen írta...

Horvátország szerte csinálják ezt, több kevesebb sikerrel. Én egyszerűen imádom!

Dolce Vita írta...

Toma, gondolom, a csirkelétől is nagyon finom lehet. Az az igazság, hogy énannyira szeretem a tengerízt/illatot, hogy maradok a hallénél. Egy halpiac szaga, nekem finom illat. : )

Ági!
Bár csak 1x jártam ott, de még nem találkoztam vele. Bár tintahal rendgeteg van náluk. Ha megyek megint megkóstolom ott is!

Névtelen írta...

kedves dolcevita,

hol lehet ilyen tintát kapni, vagy olyan tintahalat amiben még benne van a tintazsák?
köszönöm, üdv monika
(amúgy én is ecserizek, vaterázok is a főzés mellett...)

Dolce Vita írta...

Mónika!

Akkor lehet, hogy egyszer összefutunk : ) Ha már szép idő van nagyon sokat járunk ki az ecserire.

A Culinárisban és a Dolce Gastronómiában van, esetleg a nagycsarnokban az ázsia bolt, vagy a leghátsó halas, aki árul friss tengeri halakat

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin