2007-07-23

Toszkán vaddisznóragu házi tagliatellével

A dolog az elején egy cseppet hibádzik, hiszen pappardelle illene ehhez a toszkána szerte igen elterjedt szószhoz. Ezt a kis bakit most nézze el nekem mindenki, 1 kg lisztből gyúrtam a tésztát (kb 10 főre elegendő mennyiség), és csak tagliatelle vágóm van. A pappardellét késsel kellet volna szelni, amire épp nem volt időm.
Amúgy a két tészta között a különbség a szélességükben rejlik, a pappardelle 2,5-3x testesebb, mint a tagliatelle. Lehet, hogy ez sokaknak semmiség, pedig nagyon is fontosak az ilyen, egyáltalán nem apró részletek, mivel így egész máshogy jön ki a szósz-tészta arány, ezáltal más lesz a végeredmény. És ez nem vicc. Minden szósznak van megfelelő tésztája.
Mindezek ellenére sem a vaddisznó sem a vendégek nem vették zokon ezt a kis ballépést, a főétel, mondhatom, nagyon jól szerepelt. Még én is meg voltam elégedve, pont olyan ízt hoztam ki belőle, mint amilyen az emlékeimben élt a toszkán nyaralás óta.
Egy ilyen ragu mindenképpen megérdemli a házilag gyúrt tésztát. Tudom, hogy ez macerásan hangzik, én sem gyúrok ilyet minden nap. Azonban néha kellenek ilyen apró, profán ünnepek. Csak a kivitelezésre ügyeljünk, mert frissen szerzett tapasztalatok alapján mondhatom, a kutyák nagyon szeretik a friss, nyers tésztát! (Lásd a képet.)

Hozzávalók a raguhoz (10-12 főre): 1 kg darált vaddisznóhús (én combot használtam), 3 szál répa, 4 szál zeller, 1 nagy fej hagyma, 4 gerezd fokhagyma, 5-6 dl száraz fehérbor, 800 gr paradicsomkonzerv (2 doboz), 10-12 levél zsálya, só, bors, olivaolaj

1. Az apróra vágott hagymát olajon megpirítom, hozzáadom a lereszelt sárgarépát, a darabokra vágott zellert, és a zsályát. 10-15 percig pirítom őket,
2. Hozzáteszem a darált húst, így kb 20-25 percig pirítom, miközben gyakran kevergetem
3. Hozzáöntöm a fehérbort, majd 5 perc után a paradicsomszószt. Ekkor rakom bele a lekapart fokhagymát. 4. Enyhén sózom, borsozom.
5. Kb 3 órán át hagyom főni, időnként keverek rajta egyet



Hozzávalók a tésztához (10főre): 1 kg finomliszt, 12 tojás, csipet só

1. Iszonyú kemény munkával (de tényleg) homogén tésztát gyúrok a lisztből és a tojásból. Sokkal egyszerűbb, ha kisebb gombócokká osztom. Azt is kitapasztaltam, hogy annyi tojást kell beletenni, amennyivel könnyen összeáll. Lehet, hogy 10 tojással is elkészülne egyszer, de én ezt sem karizommal, sem idővel nem támogatnám, inkább pakolom a tojásokat.
2. Nyújtás előtt 30 percre folpackba csomagolva a hűtőbe teszem
3. Tésztagéppel kinyújtom, majd felvágom, és liszttel meghintem, hogy ne ragadjon össze. Akinek nincs tésztagépe, sodrófával és késsel tegye meg ugyanezt
4. A felvágott tésztát lehet azonnal főzni (sokkal hamarabb megfő, mint a gyári), vagy kiszárítva papírdobozban/zacskóban tárolni.



13 megjegyzés:

nana írta...

mostanában én is nagyon rá vagyok kattanva a saját tésztagyúrásra :) bár vega vagyok, a recepted jól hangzik :)

Dolce Vita írta...

Jó dolog is az, pl egy bufala mozzarellával töltött tészta, friss paradicsomszósszal. Mert ez a vaddisznó Neked kicsit erős lenne, jó tömény husis volt.

Névtelen írta...

Óóóó, de édesek a kutyusok!
Na, persze, a tészta sem kutya!
;-)

Dolce Vita írta...

A két kis gonosztevő : )

Névtelen írta...

Szia,

nagyon szeretem a blogodat, az olasz konyháért szintén rajongok, a fotókhoz (étel + egyéb) gratula. Régóta kacérkodom a házi tésztakészítéssel, de mindig feladom, mert kellene hozzá egy jó kis tésztagép, és ezen a ponton mindig elakadok... Nagyon tetszik az Általad használt, mely az egyik képen szerepelt is... Milyen márka? Olaszországban vásároltad? Tudnál tippet adni egy jó tésztagép vásárlásához? Előre is köszönöm.
Üdvözlettel, Boglya

Dolce Vita írta...

Boglya!

Marcato márkájú, olasz, kézi tekerős gépem van. Ezer éves, és itthonról származik. A vaterán 6-9 e ft förül adják őket, de nem is olyan rég vmelyik áruházi katalógusban is láttam 6 ezer ft körül. Érdemes venni, mert nagyon jó vele akár csak nyújtani (lasagna, töltött tészták stb), és vágni is. Van olyan fajta (asszem atlante 150, vagy vmi ilyesmi,keress rá a neten), amelyikhez cserélhető fejek vannak (spghettihez, reginettéhez....)

Névtelen írta...

Köszönöm szépen a tippet, utánajárok mindenféleképpen, mert megerősítettél az ezzel kapcsolatos elképzelésemben. A házi tészta és a bolti egyszerűen nem hasonlítható össze. :-)Emlékszem rá, amikor még a nagymamám maga készítette a cérnametéltet a vasárnapi húsleveshez.

Említetted, hogy minden szószhoz más tészta illik vagy fordítva? :-) Örömmel vennék (szerintem nem vagyok ezzel egyedül) egy ilyen témában írt kis összefoglalót, ha érzel hozzá kedvet. :-) Gyakran vagyok gondban, hogy az általam kitalált szószhoz + hozzávalókhoz milyen tészta is illene inkább. Általában a fusili, a penne és a spaghetti mellett szavazok. Bár másfajta tésztákat is tartok, de bizonytalan vagyok, hogyan talál egymásra a szósz és a tészta...

Boglya

Névtelen írta...

Kedves Dolcevita
Kis mennyiségü (200-300 g) tészta gyurásánál általában előgyúrom a tésztát, pihentetem, majd a nyújtó első fokozatán kétszer-háromszor átengedem. Ezzel megspórolom a gyurási idő és energia felét.
Próbáld ki kérlek, remélem tetszeni fog.
Gambas

Dolce Vita írta...

Gambas!
Köszönöm, ez nagyon jó ötlet! : )

Livia írta...

Szia!

Szeretném házi tésztakészítésre adni a fejem, méghozzá töltött tészták ügyében... Imádjuk a párommal a paradicsomlevest tortellinivel (így kicsit tartalmasabb, akár egytálételnek is elmegy), de elborzaszt az a műanyagíz, ami a bolti tortelliniben van töltelék címén... Tudsz esetleg mutatni olyan oldalt, ahol megmutatják fotókkal, hogy kell kanyarítani a tésztát, hogy olyan aranyos legyen? A Ravioli "ráhajtjuk, villával körbelapogatjuk" módszerénél jobban tetszik a tortellini kinézete, ezért kíváncsiskodom. :) Sajnos a google nem talált semmit, az amcsik "homemade tortellini" alatt azt értik, hogy otthon főzik meg a boltit...

Előre is köszönöm!

Dolce Vita írta...

Lívia!

Emlékeim szerint kör alakúra kell a tésztát szaggatni, majd félbehajtod, a szélet lelapogatod, és a félkör két sarkát összefogod

Livia írta...

Köszi szépen! :)

Névtelen írta...

Sziasztok!
A tortellinit négyzet alapból készitem, beleteszem a tölteléket és két sarkát egymásra hajtom. Az összeillesztett sarkát visszahajtom a töltelék felé és a túloldalon összeillesztem a másik két csücskét úgy hogy közben egy ujjamra hajtom őket. Nehéz egyforma apró tortelliniket összehozni:) Remélem érthető voltam

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin