2007-08-15

Paradicsomprojekt



Múlt pénteken a férjem hazahozott egy láda, sacc 15 kg paradicsomot. Hétvégére a gyereket így a nagyszülőknél felejtettük, így indult is a nagyüzemi befőzés. (ekkora mennyiség nekem már nagyüzem, mert még sosem raktam el paradicsomot).
A végeredmény: 2 kis üveg szárított paradicsom és 17 ilyen-olyan üveg bazsalikomos tésztaszósz lett.
Pár évvel ezelőtt próbáltunk napon aszalni paradicsomot, de sajnos nem sikerült, még aszalódás közben megpenészedett. Azonban a mostanában több blogon is olvasható sikerek, engem is felbuzdítottak, úgyhogy nekiálltam, és szerencsére elmondhatom, megérte. Fő irányadó Chili és vanília tavalyi paradicsoma volt, ezt még összevetettem pár másik (főleg olasz) elkészítési javaslattal, így született meg az enyém. Ahogy Chili is írta, az aszalás ideje nagyon sütő függő, ezért a megfelelő hőfokot és időt mindenkinek magának kell kikísérleteznie. Az enyéim 90 fokon, 9 órát aszalódtak, legközelebb még egy órát ráhúznak.


Szárított paradicsom, hozzávalók: paradicsom, só, olvaolaj, napraforgóolaj, zöldfűszerek, chili, fokhagyma

1. A paradicsomokat megmosom, félbevágom, a magokat kiszedem belőlük
2. Sütőpapírral/alufóliával letakart sütőtepsibe szép tömören, egymás mellé lerakosgatom őket, megsózom a tetejüket. (gyakorlatilag ez az a mozzanat, amely a magyar receptekben nem található meg. Én ezt hiányoltam mert 1.a só tartósít, 2. segít a száradásban. Amúgy az olasz piacokon vett aszalt paradicsomok, mind erőteljesen sózottak)
3. 90 fokos sütőbe helyezem tíz órára aszalódni. Az első 5-6 óra látszólag történés nélkül zajlik. A vége felé gyorsul fel nagyon a száradás, ilyenkor nem árt figyelni, hol tart a dolog.
4. Jól szellőző helyen megvárom amíg kihűlnek a paradicsomok, és ízlés szerinti fűszeres olajkeverékbe (fele oliva, fele napraforgó) teszem. A biztonság kedvéért hűtőben tartom.

Bazsalikomos paradicsomszósz, hozzávalók: 12 kg paradicsom, 3 nagy fej hagyma, 1 csokor zeller, 1 csokor bazsalikom, 6 gerezd fokhagyma, só, bors

1. A paradicsomokat forróvízbe mártom, bőrüket lehúzom, félbevágom őket és (akinek van, egy nagy lábosba) én három közepesbe tettem őket
2. A paradicsomokhoz adtam egyben a hagymát, a lekapart fokhagymát, a zellert, sóztam, borsoztam
3. Kb 1,5 két óráig sűrítettem (óriási tévedés, hogy a paradicsomszószba cukrot kell tenni, attól megy el a savassága. Ha szép lassú tűzön 1-1,5 órát kell rotyogtatni, akkor nem lesz savas. Plussz érdemes a paradicsomszószt kevésbé savas, szósznak való paradicsomból készíteni. Én már simán visszaküldöm étteremben a paradicsomlevest, szószt, ha egy kicsi kis cukrot is érzek benne. Mert 1 kávéskanálnyi cukor íze is nagyon bántóan kiérződik egy szószból. Főleg ha az húsos. Brrr)
4. És most jön a „bort iszik, vizet prédikál”, én bizony tettem bele egy kicsi tartósítószert. Leüvegeztem, száraz dunsztba tettem 2 napra.

32 megjegyzés:

Névtelen írta...

Ha kiírnád a *blogom legszebb fotója* című játékot, nekem ez az első kép nyerne:-)) Lehet, hogy kinyomtatom és kiteszem valahová... Amúgy is szeretem a piros-fekete-fehér kombinációt, ennek meg van egy kis keleties beütése is (a fekete műanyag tálca ellenére, vagy épp azért:-).

Sosem tettem még el paradicsommártást, de klassz ötlet, szerintem csinálok én is, köszönöm. Ha megkérdezném, mennyi a különbség ez és a dobozos fűszeres között (ilyet is szoktam venni), akkor milyen szélesre tárnád szét a karodat?
Amióta olvastam, hogy a dobozos paradicsomot vegyszerrel héjtalanítják (sosem gondolkodtam előtt ui., hogyan héjazzák le), azóta nem is vágyom rá annyira....

A leírásod nagyon praktikus és az aszalás tényleg abszolút sütőfüggő.

Dolce Vita írta...

Mamma!
Örülök, hogy tetszik a kép, ha nyomtatni szeretnéd, akkor elküldhetem nagyobb felbontásban, és akkor Te leszel az első, hivatalos fotómegrendelőm. : )))))))) (Nem mintha fotós ambícióim lennének)
(Ja és a tányér az porcelán by IKEA.)
Kész szószt már én is nagyon ritkán veszek, egyedül a Muttinak van egy Pizza szósza (konzervdobozos), amelyet még néha pizzára felkenek, de ezt is csak nagyon ritkán.
A karomat nem tudom akkorára kitárni, de talán egy 80 kg-os harcsa méretei passzolnának a különbség illusztrálására. : )A magyar piacra szánt Bertollik, Dolmiók és tsaik egytől egyig cukrozottak, ilyenért 20 Ft nem adnék ki. A minap kíváncsiságból vettem a Tescóban 2 kész szószt (angol tesco termék, elvileg semmi gáz dolog nem volt bennük, currys és édes-savanyú), hát mindkettő a wc-ben végezte. Vegyszerízű, kellemetlenül kocsonyás fenék voltak. Gyakorlatilag ehetetlenek, (vagy csak én érzem így, mert már annyira elszoktam ezektől a kész termékektől). És el sem hiszem, hogy nem volt bennük semmi mesterséges cucc, mert az íze nem ezt mutatta.

Névtelen írta...

Szia Dolce Vita,

egyre nagyobb rajongód vagyok. Bár nem vagyok megszállotja az olasz konyhának (persze nem vetem meg :)), nincs olyan nap, hogy ne látogatnék el az oldaladra. Be kell valljam imádom a fotóidat (is).
Szóval most azért gondoltam, hogy írok, mert megláttam, hogy anyukám hozott a kertből paradicsomot, nekem pedig egyből eszembe jutott a bazsalikomos szószod, viszont átolvasva a receptet, nem találtam benne, hogy a bazsalikomot mikor rakod bele? A többi hozzávalóval a parikoz?

Szívből gratulálok a bloghoz és további sikert hozzá.
Aliz

Dolce Vita írta...

Szia Aliz!

Köszönöm, hogy szóltál, kimaradt a bazsalikom. Nem semmiképpen ne a többi hozzáavlóval együtt tedd bele, hanem a legvégén és kb öt percet szabad sztem csak főzni. Ha rengeteg bazsalikomom van, akkor az elején is teszek bele, de sajnos így az ízének a tizede sem marad meg, valahogy az illóolajai nyomtalanul elillannak hő hatására. Ha nem eltevésre szánod a szószt, akkor egy löttyintésnyi olivaolaj is menjem bele a végefelé.
üdv, és köszönöm a "rajongást" : )

Névtelen írta...

Szia Dolce Vita!

Pár napja akadtam rá az írásaidra, húúú nagyon tetszenek, hát még a fotók!!! Nagyon jók,gratulálok!
Szeretnék egy ötletet adni: Én már több éve főzök ilyen szószt és olyan hosszúkás, de szélesebb szájú üvegekbe szoktam elrakni, amilyenben az olasz sürített paradicsomokat lehetett kapni. Szóval az üveget megtöltöm és a tetejére extraszűz olivát töltök.Hűtőtáskában hagyon kihűlni.
Mindenféle tartósító nélkül eláll.

Dolce Vita írta...

Chiliscsoki!
Köszönöm, ez nagyon jó ötlet, úgyis főzök ég egy adagot. Majd a szívem szakadt meg, amikor a tartósítót beleöntöttem, de nagyon féltem, hogy tönkremegy a munkám. : (
Köszi még 1x
jó olvasást/nézelődést. Köszi

Névtelen írta...

Szia Dolce Vita!
Én tavaly tartósító meg ráöntött olaj nélkül tettem el paradicsomszószt, simán elállt, még van belöle. Még forrón üvegekbe öntöttem, azonnal lezártam, fejreállítottam az üvegeket pár percre, aztán hagytam kihülni, nem is dunsztoltam. Viszont nem raktam bele semmi zöldet (bazsalikom stb.), én meg attól féltem, az fog megromlani benne :-)

Névtelen írta...

hámozott egész paradicsom (mint a konzerv egész paradicsom a boltokban)eltevésével nem próbálkoztál még?
alika

Dolce Vita írta...

PartizánOrsi!

A sima levet anyukám is tartósítóstzer nélkül rakja el. Lehet, hogy ez is kibírná. Nem tudom. Így elsőre nem akartam kockáztatni. Szilva, meggy és eperlekvárt már tettem el tartósítószer nélkül. Semmi bajuk nem lett.

Alika!
Nem másmilyet még nem csináltam. Szerintem gond nélkül el lehet tenni úgy is. Bár kérdés, hogy mitől nem fog összetörni a pari. 1x-1x csak meg kell keverni????????

Névtelen írta...

én most vagyok a projekben:))) most szedtem le az utólsó későn érő paradicsomjaimat, és éppen most főzöm a szószt. közben néztem be hozzád, hogy írtál-e valamit erről a témárol. nem csalódtam. el is lestem a hagyma ötletedet, hogy egészben főzöd bele. én eddig apróravágva tettem bele, de nem igazán szerettem a kis hagyma darabokat, amik nem főttek szét, viszont az íze meg kell bele. viszont zellert nem teszek bele.
eddig mindíg tartósítószer nélkül tettem el és soha sem romlott meg. még forrón bebugyoláltam alaposan és két napig dunsztóltam így. találtam hároméves szószt is a kamra mélyén, és jó volt.:)))

Dolce Vita írta...

ok, akkor többet nem rinyálok, jövőre azt az egész kicsi tartósítót sem teszem bele. És minimum 50g főzök, mert a mostani 15 kilós adag gyakorlatilag elfogyott. (Sztem a zeller jól áll neki. )

Névtelen írta...

Szia dolcevita!
Pár perce akadtam rá a blogodra, még csak a paradicsomos részt olvastam el. Természetesen kísérleti paradicsomszósz eltevés előtt állok. :)
Tudtommal a paradicsom savasságát nem a cukor veszi el, hanem a szódabikarbóna. Anyum legalábbis erre esküszik, állítólag az ő gyomra így nem nyiffan ki a paradicsomtól. Az adag három-négy személyre való levesnél például késhegynyi szódabikarbóna.
A blogodat természetesen felvettem a kedvencek közé, ezentúl rendszeres látogatód vagyok! :)

Névtelen írta...

Szia! Nem próbáltad még grapefruit maggal tartósítani?

Névtelen írta...

Kedves Dolce Vita!
Tavaly a te bazsalikomos paracsidomszósz recepted alapján főztük be a kertünkben termett paradicsomot. Isteni finom lett! Egy fél üvegnyi maradt mostanra. :)
Idén már tudatosabban készültünk a paradicsom eltevésre ezért sokkal többet ültettünk.
A kérdésem az lenne, hogy mivel úgy néz ki, hogy rengeteg Lucullus paradicsomunk lesz, nincs-e valami recepted arra nézve, hogy héj nélkül, egybe el tudjuk tenni.
Még nem néztem utánna a Google-ban, gondoltam ha esetleg neked van, inkább azt használnám!
Előre is köszönöm!
Orsi

Dolce Vita írta...

Orsi!

Az aszalást ajánlom, nagyon finom. Augusztusban, nagy melegben 2 nap alatt elkészül a napon.
Egyben még sosem tettem el, szerintem hasonlóan kell, mint a daraboltat, csak itt paradicsomszószban kell főzni a hámozott paradicsomot.

Névtelen írta...

Kedves Dolce Vita!

Természetesen én is nagy rajongód vagyok a kedvesemmel együtt, amolyan igazi olasz-mániások és sok-sok ételt készítettünk már a Te receptjeidből:)

Most paradicsom aszalásra/eltevésre készülök, először, így az a kérdésem, hogy az aszalásnál hogyan szeded ki a magokat belőle? (az egész paradicsomhússal együtt vagy valami speciális konyhai "szerszámmal"?)
A szárítás végéig rajta van a sütőtepsin a sütőpapír/alufólia?

Utolsó kérdésem, hogy a paradicsomszószhoz van-e általad ajánlott paradicsomfajta?

Sok üdv és hajrá,

Melinda

Edit írta...

azt szeretnem megkerdezni, hogy a zeller szar-reszet v a gumot teszed bele? ha az utobbit, akkor azt reszelve? mert egyszer csinaltunk hazilag ketchupot, es abba ugy emlekszem reszelve kerult bele... a paradicsommag benne marad a szoszban? egyebkent a grapefruit-mag kivonat tenyleg jo tartositoszer, mivel termeszetes "antibiotikum". fertotlenito, ill. gombaolo hatasa van. (a ferjem tyukszeme ettol tunt el, vattara 1 csep kivonat, leragasztva, par nap alatt elmulik ;)

Edit írta...

ja es nem muszaj a draga MLM-halozatbol beszerezni, megtalalhato bio-boltokban is, felaron (az MLM-eshez kepest :P)

Dolce Vita írta...

Edit!

A zeller szárát rakom bele, de nem a halvány fajtát, hanem a hagyományos, gumós zeller, méregzöld levelét. Mikor kész a szósz, ezt kidobom

Mária írta...

Sziasztok!

Én a paradicsom eltevés vége felé járok már. Én is akartam eltenni egészben paradicsomot, egy befőzős könyben benne is van, hogy lehet, csak nekem már annyira elegem van a mindenféle befőzésből (eperszezonban kezdtem az eltevést, már rogyásig van a spájzom), hogy végül az elmarad. Meg csak kerek paradicsomot ültettem, a hosszúkás fajtát jobban lehet az üvegbe pakolni.

Szóval, a könyv annyit ír, hogy meg kell hámozni a paradicsomot, beletenni az üvegekbe, a szokásos módon eltenni való paradicsomszószt főzni, azzal felönteni, lezárni, dunsztolni. Írja sós vízzel is a felöntést, de azzal eszembe sem jutna. Az egész paradicsomokat amúgy a héjlehúzásos procedúrán kívül nem hőkezeli.
Üdv!
Marcsi

Névtelen írta...

Sziasztok!

Kicsit fura ilyentájt befőzésről kommentelni, de biztos vagyok benne, hogy idén is aktuális lesz a téma. :) Csak annyit szeretnék megosztani veletek, hogy én tavaly sós lében tettem el az egész, hámozott paradicsomot, mindenféle tartósítószer nélkül, semmi hátránya, egész télen ehhez nyúltunk ha paradicsom kellett. Rengeteg termett, úgyhogy bőven lett ebből is, plusz külön a "paradicsomsűrítmény". Szóval nyugodtan próbáljátok ki sós lével is, érdemes. Jó is, hogy erre jártam, idén a palántázásnál gondolok majd az aszalt paradicsomra is.

Ági

Dolce Vita írta...

Mennyire volt sós a lé, normál vagy erősen sózott, hogy tartósítson? Hámoztad és leöntötted forró sós lével a parikat vagy főzted vmennyit? Érdekel ez az eltevés, köszi!

Névtelen írta...

Nahát, kedvenc oldalam lett, imádom az olasz konyhát! Annyi fincsi dolgot olvastam már ki az oldalról. Csak annyit tennék én is hozzá, hogy semmi tartósítószer, de ha akartok beletenni, korábban és néha is, na megmondom az igazat, de ez nem jellemző szoktam egy pici tartósítószert két celofán közé rakni, de az alsó fóliát kibököm a biztonság kedvéért és rá a másik a celofánt, majd tető és fejtetőre állítva, tuti, hogy eláll. Rozina

judili írta...

Szia,

Az baj,ha nem esnek teljesen szét a parik? Gyönyörű, napon érett, saját paradicsomból főzöm már egy órája, de még mindig sok benne a paradicsom darabka...

Unknown írta...

Szia!

Megcsináltam tegnap életem első adag (gyanítom hogy nem az utolsó!) aszalt paradicsomját, már a látványa is felvillanyozó és a férjemnek is nagyon tetszik! Köszi a receptet!
Üdv:Gabi

Névtelen írta...

Kedves DV! Épp az idei paradicsomprojekt előtt vagyunk, és a te recepted alapján szeretnénk eltenni a paradicsomszószt. A képeden én nem látok bazsalikomdarabokat a szószban, viszont amikor én idáig szószt főztem mindig megmaradt benne, sosem főtt szét. Azon gondolkoztam, hogy te kiveszed az 5p főzés után a bazsalikomot, vagy egészen picire tépkeded és úgy szétfő benne?
Előre is köszi!
Libby

Fanni írta...

Kriszta!
Az aszalt paradicsomot nem lehet úgy eltenni, hogy ne kelljen hűtőbe tárolni? Mégiscsak most van a finom édes paradicsom,a téli az extra szar. Bár lehet hogy fűszerezve olajban aszalva jó, mert sütve meg tudom enni, egyébként nem eszünk paradicsomot télen, max koktélt. Az ehető.

Dolce Vita írta...

ha ellepi az olaj, akkor elvileg nem romolhat meg és a biztonság kedvéért tartom a hűtőben

Dolce Vita írta...

LIbby,
egészben a legegyszerűbb belefőzni, majd kiszedni üvegezés előtt

Névtelen írta...

Látom, hogy általában hölgyek szólnak hozzá, de egy férfinek is lehetnek efféle tapasztalatai. Kb 30 éve készítek paradicsomos szószt egyszerre nagyobb mennyiségben. A receptúra folyamatosan változott a ismereteknek és táplálkozástani szokásoknak megfelelően. Kezdetben füstölt angolszalonna alapon készítettem, esetenként sült sonkával elegyítve a végén. Ezeket a masszákat annó mélyhűtve tároltam, a sok hústartalom miatt. A közölt receptnél sokkal munkásabb volt, mert az receptúra apróra vágott angolszalonna kisütésével, majd a zsíron kb 1 kg apróra vágott vöröshagyma dinsztelésével folytatódott. Ehhez jött az 5:3:2 arányban kevert, zöldségdarálón lereszelt sárgarépa:gyökér:zellergumó keverék, kb 5 kg összmennyiségben. Ezt pároltam addíg, amíg a gyökér meg nem puhult, majd fokhagyma következett a só és a fűszerek. A bazsalikom mellett borsikafüvet használtam nagy mennyiségben, ami speciális aromát adott a keveréknek, majd 4-5 liter sűrű paradicsomlé és némi sűrített paradicsom következett. Egy 12 literes edényben kavargattam 1-2 órát. Azóta sokat vegánosodott a receptúra, szalonna, sonka száműzve, a fűszerek kissé karakteresedtek (rozmaringtól csípősebb, majoránnától izgatóbb lesz), a zöldségeket egy időben mikrohullámúban pároltam, de a családban már nem szeretik a káros hidrogén-hullámhosszú rezgéseket, marad a párolás. A zsiradék extra szűz oliva és szőlőolaj lett. Ezt már el lehet tenni üvegben is , a biztonság kedvéért dunsztolóedélyben újra felforralva. Eláll akármeddig. (Paradicsomlé is van három éves, és a spájz rakodásakor találtam 2002-es tartósítószer nélkül -általam- eltett, csak dunsztolt meggydzsemet, meggybefőttet kissé íztelenül, de hibátlan mikrobiológiai állapotban.
Üdv: Bambapacák

Dolce Vita írta...

A szalonnás változat is tetszik nagyon, főleg, hogy ez egy teljesen kész, komplett mártás tésztákra.
A dunsztolva főzéssel időközben én is bővítettem a dolgot, és így valóban nem romlik meg.
jó lehet egy ilyen szorgalmas pacák a háznál : )))

Névtelen írta...

Tálaláskor spagettitésztára tesszük, elég sűrű, így jól befedi. A sonka-íz pótlására bevált, hogy (sovány) reszelt sajttal szórom meg, de fele-fele arányban füstölt és natúr állapotúval. A füstölt parenyica kimondottan jó erre célra, bár zsíros sajt. (Nekem a parmezán nagyon karakteres ezen a szószon, elnyomja a "saját" ízeim.)
Üdv: Bambapacák

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin