2008-01-31

Rucola pesto

Korábban már írtam arról, hogy aki egyszer is kóstolt házi készítésű pestót, soha többet nem fog boltit venni. Elkészítéséhez egy nagy csokor friss fűszernövény kell csupán, és 2 perc munka, utána meg csak sorban be kell zsebelni a dícséreteket.
Rucolából most készítettem először pestót, de biztos nem utoljára. A mártáshoz a számos ételnél bevállt citrom-olaj-bors triumvirátust használtam. E hármast annyira szeretem, hogy néha csak pirított kenyérre kenem ezt az öntetet, és ez a vacsorám. (ha egy kis parmezánt reszelünk rá, még jobb). Persze kerülhet tésztára, halra, ugyanúgy, ahogy ez a rucolás pestó is.
És még mindig botmixerrel készítem. Őszintén bevallom, tettem egy kísérletet. Ugyanazon alapanyagokból készítettem pestót moszárban és botmixerrrel is. Majd sok-sok ízlelgetés után rájöttem, hogy tökéletesen ugyanolyan az ízük. Többen is kóstoltuk, próbáltunk különbséget találni de nem ment. Vannak még ilyen gasztronómiai legendák (pl a méregdrága sóvirág esete, de erről majd később)


Hozzávalók: 1 nagy csokor rukola, fél citrom leve, olaj, parmezán, frissen őrölt bors

1. A hozzávalókat öntsük össze, majd botmixerrel pürésítsük

16 megjegyzés:

rever írta...

Csak úgy kíváncsiságból, te legallyazod?
Én spec. szeretem a rukolaágakat, valaki lebunkózott ugyanezért.
(óvnálak a sóvirágvitától, néhány fan már feni a guillotine-t)

Névtelen írta...

ezek szerint én lennék a kivétel, aki erősíti a szabályt? én sokszor csináltam s.k. pestót, de bizony csuklás nélkül megveszem a boltit is. csak megnézem az összetételét. ha krumplival, vagy egyéb izével dúsítják, nem veszem meg. de mondjuk a Culinarisos pestot simán. és árban sem jövök ki rosszabbul.

Dolce Vita írta...

Fakanál!

Sztem egy házi készítésű genovai pestó és egy bolti között hatalmas különbség van. Gondolom azért, mert a bazsalikom illóolajai frissen érvényesülnek igazán. Dobozba zárva, fél évig polcon tárolva a dolog már nem az igazi. Olaszországban sok közértben frissen készítik és kimérve árulják

Véreshurka!
Mármint azt a minimális száracskáját??? Nem szedem le, ha már nagyon nagyra nő nyáron a kertben, akkor úgy szedem le a leveleket, hogy ne legyen rajta szár.
Sóvirág ügyben: nem nagyon szoktam a véleményemet elhallgatni: vettem, és egyáltalán nem voltam vele megelégedve, sóízű és kész. Nekem nem ér meg 15 ezer ft-t/kg. Ezért nem hiszem, hogy bárki a fejemet venné

Névtelen írta...

Most már nincs mentség a hűtő állandó vendégére, a fél doboznyi rohadó rukkolára. Nekünk általában sok szokott lenni a 200 gr, de így már lesz helye (-;

Zsuzsa írta...

Én is imádom! Pici fokhagymát is teszek bele, csakúgy, mint a medvehagyma pestoba. Sült húshoz is finom, vagy azt már nem lenne illendő? Már ha szigorúan olaszosan gondolkodunk.

Dolce Vita írta...

Zsuzsa!
dehogynem! Főleg ha az egy bistecca fiorentina, sztem kellően megbolondítja. A hús nem is jutott eszembe, olya ritkán eszünk

JJ!
és így olajban plsz pár napig eláll még a hűtőben

Csibe írta...

Szia, szeretném megcsinálni, kérdésem, mennyi olaj kell hozzá?...sajna még nincs pesto-s tapasztalatom ;)

Dolce Vita írta...

Egy nagy csokorhoz, kb fél dl, és oylan 5 dkg parmezán. Ne folyjon, inkább fokozatosan add hozzá az olajat!

Névtelen írta...

ó, de hát én nem akarok senkit rábeszélni, hogy használjon boltit! csak elmondtam a saját gyakorlatomat. ráadásul tudod, azok a szegény bazsalikomok, amik ki tudja, meddig kornyadoznak a hipermarketekben, biztosan kevésbé jó alapanyagok, mint amiből esetleg az a pesto készül, amit a boltban veszek. nyáron persze más a helyzet, amikor a piacon kazalszámra lehet venni a friss bazsalikomot.

Névtelen írta...

jj
nálunk már a félnapos rukkola is megy a kutyakajába (a Tigrisek és az erdelterrierek legjobban a rukkolát szeretik ha valaki nem tudná), igaz csak cca 15m-t kell gyalogolnom a frissért

egyszer viszont olyan finom volt (most is ami túlélte a havat-fagyot nagyon finom, csípős karakteres), hogy nem volt szívem kidobni, kevés vajat langyosítottam, és viszonylag - a vajhoz képest - nagy mennyiséget rövid ideig megpörgettem benne, jó lett, mármint a vaj
húst sütni, wokba nagyon jó, pikánsra vett mártásokhoz, pástétomokhoz mégjobb!
(eddig 2szer csináltam, de többet nem tudok, merugye érzésre főzök, és minden recept úgy kezdődik: bonts egy sört! a lényeg hogy a hőmérséklet meg az idő összhangban legyen, különben elmennek az aromák, és bébipapi íze lesz)
ha nagyon rádszáradna, szerintem ezt is érdemes megpróbálni

(Dolce! bocsi, hogy itt osztom az észt a blogodon, de annyit kisérleteztem a rukkola "másodlagos" felhasználásával - én is a bazslikom vonallal kezdtem, szerintem a rukkolás, fenyőmagos szpagettit ne próbáljátok meg :D -, de a fentit leszámítva valahogy nem győztek meg az eredmények, ezér gondoltam hátha...
majdmost a pestonak is nekiugrok, ennek a felvágott helyett problémámak sosincs vége ugyse

a csicsókakrém nagyon működik, folyamatosan fejlesztem, volt már pl. joghurtos, legutóbb a hidegre való tekintettel belemixeltem egy kis napraforgómagot kalóriának, úgyis jó, mégeccer kösz...)

Dolce Vita írta...

Ősi homár!

A rucolás egyáltalán nem kívánja a fenyőmagot, citrom, olaj, bors, parmezán, ennyi pont elég neki.
Nekem évről évre kihajt a kertemben a rucola, (olyan 5 éves lehet az ősmag), na ennek már van ereje : )

Névtelen írta...

fenyőmag: aha, észrevettem, én a bazsalikomos recepteket egyazegybe tettem át, és megállapítottam, hogy ez nem működik, aztán még megpróbáltam eztazt, de csak odáig jutottam, hogy kár a finom friss rucolát elrontani, azéris vagyok kíváncsi erre a pestora
5 éves: ez bíztató, nekünk egyszer majnem 3 évesen tönkrement nemtudommér, ide meg másfél éve költöztünk, igaz előbb készült el a fűszerkertünk, mint fürdőszobánk

Bombadil Toma írta...

dolcevita
azért én mégis jobban szeretem a mozsárban készült pestot. szeretem, hogy nem egyenletes, sima a végeredmény, hanem rusztikus darabos. de nem állítom, hogy egy vakteszten megtudnám különböztetni az ízét, a robotgépben készülttől:))
a bolti, viszon fényévekre van az igazitól.

rukkolából még nem csináltam pestot, kösz a tippet.

chili&vanilia írta...

azért az a méregdrága sóvirág szerintem sajnos abszolút nem legenda -mondjuk én nagy sósznob vagyok, viszont abszolút tapasztalatom, hogy az egyes sók között elképesztő különbség van

Dolce Vita írta...

Toma!

na, jó, megegyeztünk, tényleg szebb, ha darabos. De a vaktesztet kevesen abszolválnák. : )

Chili&vanilia!
Nem tudom, lehet, hogy nem vettem valami nagyon jó fajtát akkor, de ennek egyszerűen só íze volt. Persze más mint az útszórásra valóé : )), de az eddig használt tengeri sómtól nem különbözött. + vettem egy olivásat, nnak meg borzalmas dohos íze van, pedig 2010-ig szól a zsavatossága : (

Bombadil Toma írta...

hmm. megcsináltam ma ezt a rukkolás pesztót. naggyon jó lett, ezentul többször is elkészítem. egy kicsit módosítottam rajta, mert én ajóka mániás vagyok, és minden szószba teszek szardellát, és ebbe is tettem. nem rontott rajta:))

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin