2007-10-30

Mézes ricottatorta

A hétvégén megkaptam az Olasz Kulinária című könyvet, ebben találtam ezt a nagyon egyszerű, ízletes Basilicatából származó süti receptjét. (Basilicata a csizma talpa, szegény, turisták által nem nagyon látogatott vidéke az Appennini-félszigetnek)
A könyv szerintem nagyon jó. Részletesen, tartományról-tartományra mutatja be az egyes vidékek jellemző ételeit, alapanyagait. Becslésem szerint kb. 500 recept, plusz sok ételleírás található benne. Többek között olvashatunk a tésztagyártás történetéről, az Alessi cégről, az olivaolajról. Sajtokról, szalámikról, arról, honnan ered a grissini, vagy hogyan kell a különböző tengeri halakat pucolni (részletes képes illusztrálással). Tessék hát beszélni Mikulással, Jézuskával.
Erről a mézes süteményről a könyv szerint azt kell tudni, hogy már a rómaiak is ettek hasonlót. A friss sajt és az antik világ édesítőszerének, a méznek a párosítása ősi frigy. Több desszert is innen eredeztethető: pl. a szicíliai cassata vagy az angol cheescake is.
Ma mintegy 85 ezer méhész dolgozik Itália szerte, akik évente 11 ezer tonna mézet termelnek. Köztük olyan különlegességeket mint a citrusméz, az eukaliptuszméz, a kakukkfűméz, vagy a gyömbérméz.


Hozzávalók: 25 dkg ricotta, 0,5 dl méz, 3 tojás, kandírozott vagy aszaltgyümölcs, reszelt citromhéj, őrőlt fahéj, vaj a foma kikenéséhez, kiskanál marsala bor (én ezt kihagytam)

1. Keverjük össze a túrót a mézzel, egy egyész tojással, 2 tojás sárgájával
2. Keverjük hozzá a gyümölcsöt, a citromhéjat, fahéjjal és a borral ízesítsük
3. A maradék két fehérjét verjük fel habnak, keverjük óvatosan a túróhoz
4. Vajjal alaposan kenjünk ki egy tortaformát, (legközelebb ki is lisztezném), majd kb 180 fokkon addig süssük, amíg aranybarna lesz a teteje (30 perc)

9 megjegyzés:

Unknown írta...

Sógorom szokott hasonlót készíteni, bár ő mindig egy balzsamecetes narancsmártást ad hozzá, ami által kiegyensúlyozottabb lesz az étel édessége és sava.
Fogorvosom várakozójában lapozgattam egy hasonló könyvet (ugye mennyire nem fer fogorvosnál receptkönyvet kitenni? ;) ), melyet ugyanúgy kiadtak Spanyolországra is. Bemutatja a régiókat, a helyi szokásokat, s rengeteg helyi ételt. Majd januárban ha megint fogidokihoz kell menni, akkor feljegyzem a kiadót, mert azóta is keresem ezeket a könyveket...
Csak én aludtam el, vagy még várat magára a mandarin-mousse? ;)

Zsuzsa írta...

(Szia, a hozzávalóknál javítsad a dl-ek-t a méznél.)

Az eukaliptusz mézet kóstoltam már, nekem ízlett, szerencsére rajtam kívűl senkinek sem a családban, így az egész nekem jutott (kissé szénára emlékeztető az íze). Most a rododentronméz van soron.
Jó egyszerű, gyors ez a süti, nem is szoktam alá semmilyen alapot/tésztát készíteni?

Zsuzsa írta...

szoktam=szoktak

Dolce Vita írta...

Beatbull!

a balzsamecetes narancsmártás nagyon jól hangzik! Kipróbálom. A fogorvos ügyes! : )) De nem csak sütis újságok vannak??? : )))))
A mandarinmousse jön hamarosan, csak a csokis kiütötte. : )

Zsuzsa, köszi javítom.
Hol veszel ilyen mézeket?
A recept szerint nincs hozzá tészta. Bár így elég hamar fogy nálunk 10 perc volt. Nálatok sztem 1 perc lenne. : )

Unknown írta...

No az végképp kiszúrás lenne a szegény páciensekkel, ha sütireceptekkel csak tovább fájdítaná a fogaikat ;) Amúgy tényleg ügyes fogidoki, szóval ha Erlangenben keresnél dokit ... ;)

Sógoromnál is tészta nélkül készül a ricottatorta, s neki is vmi olasz receptkönyvből van - szóval ezek szerint így szokás (?) Persze azért jegyezzük meg, hogy a ricotta nem túró, hanem épp az ellentetje. Nem tudom ez mennyire játszik szerepet benne, hogy tészta nélkül készítik (bár itt németeknél ettem már tészta nélküli túrótortát is).

Zsuzsa írta...

Ezek a mézek még Olaszországból vannak.
Néha itthon is ki lehet fogni egy-egy termelőnél kakukkfűmézet, nagyon finom. Évek óta nem ettem, jó lenne szerezni valahonnan.

Unknown írta...

Létezik néhány magyar webes mézeladó - ld. pl. a "gyártók, feldolgozók, forgalmazók" oszlopot a mez.lap.hu oldalon. Némelyik érdekes mézfajtákat is árul.

Sára írta...

Imádom ezt a sütit, már sokadjára sütöm, mióta olvastam a receptet. Szuper, hogy nem kell bele cukor meg liszt!

Dolce Vita írta...

Sára!

igen, igen, süti de egészséges, ritka az ilyen (és még finom is)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin