2011-01-09

Gnocchi alla sorrentina

A sorrentói gnocchi (nyokki : )) kifejezetten könnyű, mármint az általában ismert gnocchihoz képest. A gnocchi készítéséhez én is mindig lisztes krumplit ajánlok, de ezeknek néha annyira rossz az ízük, hogy az érződik a nudlin is. Ma salátának való, édes kiflikrumpliból készítettem a gombócokat és sokkal finomabb lett így. Igaz kicsit túl kellett főzni a krumplit, de szerintem ezen ne múljon. A liszt nagy részét pedig durumliszt tette ki, ettől nagyon jó állagú, könnyű lett a gnocchim. Érdemes kipróbálni.
Amikor gnocchit készítünk, sose törekedjünk arra, hogy a tészta ne legyen ragacsos, puha. Ha túl sok lisztet teszünk a tésztába, akkor kemény és nehéz lesz a kifőtt nudli. Inkább lisztezzük bőven a munkafelületet, amin dolgozunk és a kezünket, hogy formázni tudjuk a gnocchikat.
És azt ugye mondanom sem kell, hogy egy házi készítésű gnocchival nem veszi fel a versenyt a bolti, kész termék. Ami ráadásul meglehetősen drága is. Tehát megéri kicsit összelisztezni a konyhát.
A gnocchi kifejezés Olaszországban különböző összetételű nudlikat, gombócokat jelölhet. A különböző lisztekből készített fogás az antik időkig nyúlik vissza, krumplis változatról az 1530-as években írtak először, Verona karneváli fogásaként. Szardínia szigetén a malloreddus a "helyi gnocchi", ez durumbúzából készült tészta, sáfránnyal gazdagítva. Rómában tejben főtt búzadarát formáznak, majd sütnek meg sütőben egy kis vajjal, parmezánnal, ez a gnocchi alla romana. (DV könyvben volt hozzá recept).
Az elterjedt krumplis változatot fokozhatjuk, helyettesíthetjük a krumplit pl. sütőtökkel, édesburgonyával, gesztenyével, gombával, céklával, paprikával.... De készíthetünk gnocchit kenyérből vagy ricottából is.

Hozzávalók: 60 dkg kiflikrumpli, 20 dkg durumbúzaliszt (azaz dara), 10 dkg finomliszt+ liszt a gyúráshoz, formázáshoz, 1 tojás, só, 40 dkg-s hámozott paradicsomkonzerv, 1 fej vöröshagyma, 2 gerezd fokhagyma, bazsalikom, olívaolaj, frissen őrölt bors, 30 dkg (2 zacskó) mozzarella

1. Héjában főzzük meg a krumplit (főzzük sokáig, hogy szétmenjen kicsit). Várjuk meg míg majdnem kihűl a krumpli, ekkor pucoljuk meg, villával törjük szét, keverjük el a lisztekkel és a tojással. Sózzuk a masszát
2. Formázzunk kígyókat, ezekből villával szaggassunk le nudlikat. Alaposan lisztezzük a tálat amire a gnocchik kerülnek
3. A paradicsomszószhoz tegyük fel takarékon főni a hámozott paradicsomot a megpucolt félbevágott vöröshagymával, az aprított fokhagymával, sóval és borssal. 30 percet főzzük a szószt forralva, ekkor adjuk hozzá a bazsalikomot is
4. Tegyünk fel egy nagy fazéknyi vizet forralni a gnocchinak. Ha felforrt a víz, sózzuk, főzzük készre a nudlikat.
5. A kifőtt gnocchit szedjük tűzálló tálba, keverjük el a paradicsomszósszal, karikázzuk a tetejére a mozzarellákat, locsoljunk rá olajat, 220-230 fokos sütőben süssük kb. 20 percet

9 megjegyzés:

Névtelen írta...

szia
szeretném megkérdezni, hogy itthon melyik oliva olajat használjátok főzésre./elérhető árban/
köszi

Dolce Vita írta...

Változó, én erre szoktam kinntről hozni 5 literes kiszerelést, így kb. 7-8 eurora jön ki egy liter. A sparban van/volt? Iliade nevű görög olaj, azt használtam régebben. A napokban lesz a DV konyhán is főzőolaj, ott most csak fűszernek valók vannak

duende írta...

A kiflikrumplit én is nagyon szeretem. Salátának is, sütve is, gnocchinak is, mert jó ízű, állagú. Van még egy fajta krumpli, mindig azt veszem mert nagyon finom és mindennek alkalmas - az Agria nevű, sárga belű krumpli. Akár gnoccinak, akár burgonyapürének, akár sütni, akár prószának, tényleg mindenhez jó és finom. Van IZE. Ezt a kétfélét szoktam használni. A sütőtökös gnocchidat is ezzel készítettem és isteni volt! :)

Giuseppe írta...

Megerositem: a fozeshez ajanlott olaj megerkezett, es par napon belul felkerul a webshopra is. Lesz literes es kannas kiszereles. :)))

Névtelen írta...

köszi a választ

kicsihod írta...

Sziasztok! Kiflikrumplit hol lehet venni Budapesten? Piacon neztem, de nem lattam ilyet. Tudtok segiteni?

Dolce Vita írta...

Én a helyi zöldségesnél és a helyi piacon is szoktam kapni

eszti írta...

sziasztok

a bosnyák téri piacon is van kiflikrumpli.
ellenben én meg durumlisztet nem találok sehol... vagy csak nem látom a fától az erdőt?

Dolce Vita írta...

Eszti!

Van több hazai gyártónak is már durum tésztalisztje. Erre a célra sztem pont jó, vicces, tésztára pedig nem. Többször próbáltam, de nem lesz belőle jó a tészta. Nálunk van a webshopon extra minőségű, bio durumdara, ez talán túlzás lenne ehhez a fogáshoz. Az inkább különleges tésztákra való.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin