2008-03-28

Tavaszváró rucolacsíra

Szokásom szerint én válaszolom meg utolsónak az aktuális (azaz egy hónapja aktuális volt) körkérdést, amely a gasztronómiai tavaszra irányult.
Egyértelműen a késő tavasz, kora nyár a kedvencem piac szempontból. Mikor már van újkrumpli, zöldborsó, igazi eper, cseresznye, mikor kinyitották már a fóliasátrakat, és a zöldségek, gyümölcsök igazi napon érnek be. Ilyenkor, március vége táján is könnyű elcsábulni a friss répa, spenót, sóska, retek láttán, én is megteszem, de mindig egy kis rossz érzéssel. Hacsak nem a biopiacról szerezzük be zöldségeinket, biztosak lehetünk benne, hogy agyontápozott, vitamin helyett kemikáliákban dúskál az amit megvettünk. Kedvencem a teljesen homok és földmentes spenót és sóska. Miben termeszthetik ezeket? Aki tudja, kérem írja meg! (ráadásul évek óta köztudott, hogy a zöld levelű, lágyszárú zöldségek azok, amelyek a legnagyobb mértékben szívják magukba a káros anyagokat.)
Hogy elkerüljük ezeket a növényeket, ha lehetőségünk van rá, együk azt, ami a saját kertben termett.
És itt már vissza is kanyarodtam az eredeti kérdéshez: mit jelent a tavasz gasztronómiai szempontból?
Nekem a készülődést, tervezgetést, magvetést. Hatalmas a kertünk, de díszkertként működik, így nálunk jórészt marad az edénykertészet. Szerencsére számos haszonnövény: paradicsom, paprika, cukkíni, padlizsán jól eléldegél egy-egy nagy cserépben. Babot és tököt szoktam futtatni a kerítésekre, a fűszernövények pedig szépen mutatnak a tuják, cserjék, virágzó növények között, a csicsóka pedig úgy elszaporodott az egyik oldalsó kerítésünk mellett, hogy nyugodtan kijárhatnék szombatonként árulni a piacra. Tudom, mindez nem sok, de a semminél több, és olyan jó érzés enni a saját termesztésűt, kimenni esténként a kertbe leszedni pár szem paradicsomot a vacsorához, friss fűszereket tépkedni a szószhoz…
Erre készülünk most, naponta locsoljuk a magoncokat, palántákat, figyeljük, hogy hogyan nőnek napról-napra.

Rucolacsíra
Idén ültettem rucolát is magról, bár van a kertben kiültetve (és már most szép nagy), de sajnos minden évben csigák támadják meg. Most lesz cserépben is, csigamentes helyen tárolva.
A rucola pár nap (2-3) alatt kibújik a földből, és az egy-két cm-s növénykéknek olyan intenzív az ízük, hogy nyugodtam használhatjuk salátára, szendvicsbe, sonkára szórva. A képen látható kicsit sűrűre sikeredett vetemény mára már én is megtizedeltem, azaz megettük őket. Ha igazi csírát akarunk vizes vattán neveljük a magokat, 1-2 nap alatt el is készül az ízletes rucolacsíra. Kertészetben (Oázis), és bioboltokban láttam mindenféle csíráztatásra szánt bio magot, így garantáltan vegyszermentes lesz az eredményünk.

8 megjegyzés:

Névtelen írta...

Okoskodnék picit, bár nem vagyok nagy szakértő, de van néhány kertészmérnök a családban. Szóval már évek óta elfogadott, hogy föld helyett kőzetgyapotba ültetik a növényeket, majd ezeket speciális tápoldattal öntözik. Nem hiszem, hogy ez így konkrétan mérgező lenne, a növény felszívja a szükséges tápanyagot és átalakítja saját anyagaivá többek között vitaminná. A méreg sokkal inkább a növényvédő szerekből jön, pl. permetező. De ezt meg pont azért nem használnak, mert a fóliasátorba nem jut be semmilyen kártevő.
Ennek következtében én egész nyáron igen nagy kedvvel falom a tőlük kapott ellátmányt.

Névtelen írta...

Ja és még a csigákra: most olvastam, hogy abszolút "bio" megoldás a cserép köré rézdrótot tekerni, mert az állítólag nem bírják megmászni, nem szeretik talán az anyagát. Még nem próbáltam, de meg lehet próbálni.

Névtelen írta...

nem te válszoltad meg utoljára. engem pl. senki nem kérdezett :) (legalábbis nem tudok róla)

Dolce Vita írta...

Moes!

Akkor most én megkérdezlek! : )

Névtelen írta...

Egy pont Áginak is. Én tavaly húsvétkor finomabb melegházi fürtös paradicsomot ettem, mint egész augusztusban. Most már remélem, lesz időm megírni a tervezett bejegyzést arról, hogy valóban kevesebb vitamin van-e az import paprikában stb. (a hvg nemrég egy egész mellékletet szentelt a kérdésnek, bevizsgáltattak pár dolgot).

Névtelen írta...

Szia!

Van egy nagyobb erkélyem, és én is edényekben tartok minenféle növényt, eddig főleg fűszernövényeket, de idén ruccolát is szeretnék és paradicsomot. Tavaly már próbálkoztam paradicsommal, de a palánta, amit koktélparadicsom néven árultak, icipici terméseket hozott, a legnagyobb is körömnyi volt. Tudnál tanácsot adni, hogy milyen fajtát kell vásásrolni, hogy finom édes nem túl nagy fürtös paradicsomokat szüretelhessek?
Köszi!

Bello

Névtelen írta...

Kedves Dolce Vita! Hol lehet rucolamagot kapni Bp-n? Vagy Itáliában szerezted be?
Szeretnék ültetni is, meg csíráztatni is...
Köszi előre is a választ!
Zsu

Névtelen írta...

Szia Zsu, bárhol vehetsz, én gazdaboltban vettem, de van állítólag a Tescoban, Obiban is, illetve láttam hogy a neten is lehet rendelni szinte minden kertészetből, akik árunak magokat.
üdv, Dia

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin