2009-11-10

Czifray projekt I.: aszalt szilva rántva

Nem is tudom, hol kezdjem. Talán a Bűvös szakács által rendezett Czifray-versenynél, amelynek első fordulóján én is indultam, a kicsit rázósan induló, de szép eredményt elérő csicsóka szuflémmal. Itt hallottam először a Czifray szakácskönyvről. Kezembe idén nyáron vehettem a könyvet, igaz, csak másolt formában (ha minden igaz, pár hét múlva újra lehet kapni a boltokban). A 600 receptet tartalmazó szakácskönyvet 1816-ban adták ki először, összesen 9 kiadást élt meg, a receptek bővültek benne.
Azt kell, hogy mondjam, a mű jóval több, mint gasztrotörténeti érdekesség, 100%-ban használható szakácskönyv ma is. Szakácskönyv régen varázsolt el ennyire, pedig egy darab kép sincs benne (a minden recepthez tartozó szép fotó, nekem fontos szempont, el sem olvasok olyan recepteket, amelyhez nincsen kép). Viszont bárhol is ütöm fel a könyvet, olyan zseniális recepteket találok benne, mint pl. ez az aszalt szilva rántva (368. cikkely).
Még a nyáron elhatároztam, hogy sok-sok receptet kipróbálok belőle, de csak most jött el az idő: az én könyvem leadva, idei fotós munkák letudva (idén már többszörösen volt karácsony és szilveszter nálunk), innentől jön a blogon az igazi örömfőzés! Az elmúlt időben amúgy is rengeteg kipróbálandó receptet gyűjtöttem össze. Egy része Czifray projekt néven fut majd a blogon. Kicsit hasonló módon, mint Julie Powell, leporolok egy régi könyvet, megfőzöm a receptjeit és ezekről természetesen beszámolok (persze képekkel). Azt nem ígérem, hogy mind a 600 receptet bemutatom, főleg nem egy év leforgása alatt, de rendszeresen lesznek Czifray receptek. Megtaláltam benne a limoncellót is!

Aszalt szilva rántva

Téli, szutykos időben, mint ez a mai is ideális nassolnivaló. Zseniális ötlet, az íze pedig mennyei. A recepten annyit módosítottam, hogy őrölt fahéjat is szórtam a tésztába. Nem rontott rajta, sőt! A recept nem írta, milyen borral készüljön a tészta. Én most vöröset használtam, fehérrel kicsit szebb színű lesz a tészta, de kisütve szerintem már nem számít. Biztos vagyok benne, hogy almadarabkák és magozott meggyszemek is nagyon jól éreznék magukat ebben a bundában.

Hozzávalók: 20 dkg puha, magozott aszalt szilva, 10 dkg egész mandula, 5 evőkanál liszt, két evőkanál porcukor, száraz vörösbor, olaj a sütéshez, plusz porcukor tálaláshoz

1. Minden szilvába tegyünk egy szem mandulát
2. Keverjük el a lisztet a porcukorral, öntsünk hozzá annyi bort, hogy sűrű, de folyékony tésztát kapjunk. Keverjük el csomómentesen
3. Mártsuk meg a szilvákat a tésztában, bő, forró olajban süssük szép ropogósra őket
4. Hintsük meg porcukorral, melegen tálaljuk

37 megjegyzés:

Névtelen írta...

és ha a sütőben sütném nagyon kiszáradna????? valamiért viszolygok az olajban sült dolgoktól...
zseva

Dolce Vita írta...

én sem rajongok érte, minden büdös lesz.. sztem ez így jó, forró legyen az olaj, utána csepegtesd le, nem szívja meg magát

Bisztrókonyha írta...

Igen! Betegen gyors és szívmelengető receptekre van szükségem. Amúgy is édességre vágyós lettem. Az olasz vöröseim elfogytak (pedig most jöttek), egy malvasia secco-val?
Most lenne jó a szakácskönyv. Itthon ülve időm,mint tenger..

L.Krisztina írta...

Sógornőmtől kaptam meg a könyvet ano 17 ft volt 1985-ös reprint kiadás. Különben szeretem a régi könyveket, van egy 1928-as Ottlikné Balogh Ilona által összeállított szakácskönyv gyönyörű! És ebben is minden étel teljesen használható.

Dolce Vita írta...

Anna!

ez a szilva meggyógyít! Jobbulást!
malvasia secco, ok hozzá

Dolce Vita írta...

Nekem nincs, ezért is várom hogy megjelenjen újra, a másolt lapokat csak szétszórom

Zsuzsi írta...

Nagyon jó ötlet, hogy főzöl belőle, nekem sincs meg. És tetszik az új fejléc is.

dortimcsi írta...

Nagyapám sok-sok évvel ezelőtt a vendéglátóiparban dolgozott, így sok gasztronómiai témájú könyve volt/van.
Vasárnap másfajta (Updike) könyv után kutattam a könyvespolcukon, amikor szemben találtam magam sok-sok szakácskönyvvel:D 3 könyv csigázott fel nagyon : egy Francia-Magyar szakácskönyv, a Fűszerek könyve és a Czifray szakácskönyv. Első körben a fűszeres könyvtől szabadítottam meg nagymamámat, pedig legszívesebben a Czifray-t kunyeráltam volna el:D
És bár nincs gasztroblogom,de a Julie és Julia hatására felötlött bennem, milyen érdekes lenne ha Julie Powell mintájára elkészíteném a recepteket és publikálnám. De aztán elvetettem az ötletet, mert már olyan sok nagyszerű gasztroblog van, hogy az én szerény kis fotómasinámmal és nem túl tehetséges íráskészségemmel elbújhatnék a gasztroblog univerzum legtávolabbi sarkába.

Az új fejléc nagyon jó. Igazi őszies hangulatot áraszt.

Dolce Vita írta...

Zsuzsi, Dortimcsi!

Az új fejléc a férjem grafikája, én is nagyon szeretem!
Kb egy éve 70%-os készültségen áll a saját tervezésű sablon, (ezt is a férjem tervezi, ahogy a könyv is az ő munkája), de nincs időnk befejezni, pedig gyakran érzem, hogy ezt a blogspotos sablont kinőttem, sok mindent nem tudok rajta úgy szépítgetni, ahogyan szeretném.
Senki ne féljen, strukturális változás nem lesz!!! : )

hihetetlen jó receptek vannak a könyvben, igyekszem sűrűn főzni és beszámolni belőle

Dortimcsi, nézd meg az én első, publikált képemet! : )))))

Krisztina írta...

az új fejléc nekem is nagyon tetszik, magával ragadó, szép színvilág, akartam is kérdezni h ki készítete, de akkor ezek szerint a férjed volt, hát gratula érte,

ez aszilva recept nagyon jó, kipróbálom tutira-)

Névtelen írta...

Istenien hangzik ez a recept!
Kicsit off kérdés: nincs valami jó recept így Márton napkor libacombra?
köszi :-)

Névtelen írta...

http://www.vatera.hu/czifray_istvan_magyar_nemzeti_szakacskonyve_ritka_156125963.html

:)

Dolce Vita írta...

köszi!

1985-ös reprint 7000 Ft indulóárért kicsit drága...

Ági, aki főz írta...

Csodás, imádom a régi szakácskönyveket! Falni fogom a bejegyzéseket!

Alinea Kiadó írta...

A Vaterán a Czifray könyv nagyon drága, az új kiadás 3950 forintba kerül, egy-két hét múlva lesz a boltokban. Ez nem reprint, hanem régies stílusban készülő felújított kiadás, amely megtartja az eredeti nyelvezetet, de a könnyebb használhatóság érdekében a szöveget javítottuk a mai helyesírásra.

L.Krisztina írta...

Megnéztem a Vaterán és elájultam ,a sógornőm egy utcai árusnál vette 1500 ft-ért most augusztusban .

Unknown írta...

Nagyon ínycsiklandó! Virág lányom névnapjára én is 'kisütöm'.(Réka lányomnak bundás almát sütöttem darált diós, fahéjas porcukorral meghintve.)
A nagymamám ha olajban süt ki valamit a mai napig beköti a fejét kendővel (két hét múlva 91 éves lesz!)így csak a konyha büdösödik, ő pedig 'szagtalanul' ül közénk. Rengeteg régi finomságnak tudója ő és én remélem, hogy még sok-sok receptet megtanulhatok tőle. :)

Dolce Vita írta...

Kriszta!
akkor ő jól járt
Zöldmandula!
én ma több órán át szellőztettem, jó egészséget a nagymamádnak!
Lányodnak meg boldog névnapot!

Dolce Vita írta...

Márton napi liba után kérdező olvasónak!

A libát én hagyományosan sütve szeretem,két köretet tudok ajánlani:

1. grillezett sütőtök kockák, birsalma kompóttal vegyítve (ezer éve Sopronban ettem egyszer Márton napkor, de ma is emlékszem rá, tehát jó volt)
2. A másikat ma olvastam a Good Food-ban és nagyon tetszett(vagy Olive, már nem emlékszem) a klasszikus dinsztelet lilakáposzta, céklával, almával, hagymával, csillagánizzsal, barnacukorral

Edina írta...

Köszönöm a liba-ötletet! :-) a sütőtök és birsalma kettőse jól hangzik :-)

Zsófi írta...

Hogy ez mekkora!
A recept is meg a projekt is :)

Hajni írta...

Nagyon tetszik ez a recept,meg a tál is amiben fotóztad!

Rossamela írta...

Annyira kiváncsi vagyok rá, hol etted a sütőtök-birset Sopronban! (Van ugyan egy gyenge tippem...)

Dolce Vita írta...

Notte!

A tál oázisból van

Rossamela!

ez kb. hat éve volt, nem emlékszem pontosan, de vmelyik hagyományos konyhás étteremben az alsó Várkörön. Márton nap környékén, libával. Te melyikre gondoltál?

á la carte kulinaria írta...

Nagyon szép a fotó ismét : ). Ki fogom próbálni, mert nagyon szeretem az aszalt szilvát.

Off kérdés: hol szoktátok beszerezni a Good food vagy egyéb angol nyelvű magazinokat ? Köszi szépen!

Dolce Vita írta...

Én egy kedves olvasómtól, Verától kapom Angliából. Pont a héten kaptam meg a nov-dec God Foodokat és Olive-okat. Tobzódok a receptekben : )))
Van, hogy így később kapom meg persze, (decemberit pl, korábban) de így kinti áron, ami a hazainak pont a fele

dortimcsi írta...

Megkaparintottam:D:D MOst már az enyém az 1985-ös reprint kiadás:)
Tökéletes állapotban van, azt hiszem kincsként fogom őrizni,és persze használni is fogom. Bár ahogy belelapoztam felötlött bennem, hogy kellene egy régi magyar-mai magyar szótár:)

Dolce Vita írta...

Dortimcsi!

vigyázz rá! : ) a mostani kiadásban lesz "szótár" a végén, láttam

á la carte kulinaria írta...

Postán küldi? Gondoltam rá, hogy előfizetek a honlapon, mert ott jóval olcsóbb mint ha itt fizetnék elő, csak aggódom ideér-e... Valóban nagyon jó az újság (itthon is lehetne ilyen színvonalas gasztro újság).

Dolce Vita írta...

nem, elhozza! : )

dortimcsi írta...

Ha az a "szótár" meglehetne nekem is....nagy segítség lenne..na majd valahogy kiügyeskedem magamnak:D

Rossamela írta...

Sopronban Várkerület, a Várkör Kőszegen van.
De az étterem, amelyikre én gondoltam, a Vadászkürt az Alsólővérekben van.

Dolce Vita írta...

látszik, hogy évekig minden nyáron pár napot Kőszegen voltam : )))
Vadászkürtben nem jártam

andrea írta...

ez zseniális!

Betti írta...

Kedves Kriszta!

Érdeklődöm, hogy nincs újabb híred a Czifray szakácskönyv kiadásáról? Én a napokban kerestem több boltban és nem találtam. A sógornőmet szeretném karácsonyra meglepni vele.
Köszönöm: Betti

Dolce Vita írta...

Betti!

úgy tudom, a héten kapható lesz, nézd meg a www.alinea.hu-n

Betti írta...

Nagyon köszönöm! Megnéztem és már lehet rendelni.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin